I dagens spelvärld, med realistiska spel, är det lätt att fnissa lite nedsättande åt spelen från mitten av åttiotalet.
Vi som var med däremot, vi minns dessa spel med varmt hjärta och kommer ihåg vilken imponansfaktor vissa spel hade.
Främst naturligtvis spelen från Ultimate Play The Game, men även andra spel var mycket spektakulära - med den tidens mått.
Mitt bland alla hundratals spel till Spectrum, lyckades en svensk med konststycket att placera sig överst på topplistan!
Ett spel som var drivande och myckel långt fram, tekniskt sett. Detta spel var, naturligtvis, Fairlight.
Spelet släpptes 1985 och denna lilla sektion av webbplatsen, skall vi dedikera till Fairlight, men även mannen bakom - Bo Jangeborg. Vi börjar med en intervju!


Fairlight 48K Walkthrough på Youtube
Fairlight 128K Walkthrough på Youtube
Info om Fairlight I på WoS
Info om Fairlight II på WoS
Tips och fusk till Fairlight
Tips och fusk till Fairlight II
Spel/program som Bo varit inblandad i på WoS
En föreläsning med Bo Jangeborg på RG 2014
En artikel om Bo Jangeborg
                  
<Min egna Fairlightsamling>
                   Ladda ner Fairlight I
Fairlight I karta
Ladda ner Fairlight II
Fairlight I på Wikipedi
Fairlight II på Wikipedia
Info om The Artist på WoS
Info om The Artist II på WoS
                  
<Jag och Bo>

<bild med tillstånd från Softwave>


<En ung Bo Jangeborg>


<En alternativ loadingscreen till Fairlight II>


<Kassettfodralet till Fairlight I>


<Kassettfodralet till Fairlight II>

Intervju med Bo Jangeborg, Sommaren 2004.

F: Hur kom det sig att du började använda Sinclair Spectrum?

S: Flera kompisar använde den och jag var intresserad av programmering.

F: Vilka Spectrummodeller arbetade du med? 16k, 48k…?

S: 48k, 128k och Sam Coupe.

F: Vilken ålder var du när du började programmera datorer? Vilken dator var det?

S: 17år och ABC 80, men på allvar var det först när jag blev 21 och köpte en Spectrum.

F: Varför blev det just Spectrum för din del?

S: Kompisarna hade en...

F: Vilket var det första program du gjorde för Spectrum?

S: The Artist  

F: Hur kom du på idén med Fairlight?

S: Det var något som växte fram tillsammans med The Edge.

F: Vilka verktyg användes till att göra Fairlight? Grax, Artist …?

S: Assembler, Grax och The Artist

F: Vad är du mest nöjd med i Fairlight?

S: Interaktiviteten samt att de kändes som att man gick omkring i en stor byggnad.

F: Var det svårt att få till miljöerna i Fairlight? Vad var svårast?

S: Att få plats med tillräckligt med objekt så att det inte kändes tomt.

F: 48k är ganska lite minne. Fick du skippa funktioner för att få plats? Vad?

S: Jag tog inte bort något men det är klart att med mer minne hade man kunnat knuffa in mer grafik.

F: Vilka fördelar och nackdelar (begränsningar) finns med Spectrum jämfört med andra samtida datorer?

S: Den var billig och ganska snabb, ljudet var kasst och den saknade hårdvaru spritear.

F: Hur lång tid tog det från idé tills Fairlight fanns på marknaden?

S: Ca 7 månader

F: Vilka arbetstider gällde på den tiden?

F: Jag hade ju egen firma så det blev lite när som helst.

F: Ni var tre stycken som utvecklade Fairlight I. Du, Jack Wilkes och Niclas Österlin. Vem gjorde vad? Till II:an så var det bara du och Niclas Österlin som utvecklade spelet. Var det aldrig meningen att Jack Wilkes skulle vara med?

S: Jag tror Jack var upptagen med ett annat projekt, eller så hade han slutat jobba med The Edge som så många andra.

F: Har du någon kontakt med någon av dem idag ?

S: Niclas är fortfarande en god vän som dessutom gjort grafiken till Rise and Fall. Jack var det länge sedan jag träffade.

F: Fairlight II var inte färdigt när det släpptes varför?

S: Genom att hålla på pengar som dom var skyldiga mig försökte The Edge tvinga mig att skriva på ett långtidskontrakt Jag bad dom högaktningsfullt att dra åt skogen. I det läget valde dom att släppa spelet trots att det inte var klart. Därpå följde en rättsprocess som drog ut på två år.

F: Går det att spela färdigt Fairlight II? Om inte, var tar det stopp?

S: Tror det skall gå om man undviker vissa saker i slutet av spelet. Men det var så länge sedan att jag inte kommer ihåg.

F: Saknas det något i Fairlight II som du ville ha med innan det släpptes?

S: Buggfrihet :o)

F: Var du inblandad i Fairlight versionerna till 128k? Vad skiljer sig från 48k versionerna?

S: Uj, jag kommer faktiskt inte ihåg.

F: Fanns det ”påskägg” i spelen?

S: Nope

F: Vilka gjorde kassettomslagen till spelen?

S: Engelska konstnärer kommer dock inte ihåg vad dom hette.

F: Hade du planer på att göra fler versioner av Fairlight? Vad skulle i sådana fall fortsättningen vara på sagan?

S: Nej

F: Artist & Artist II var väldigt avancerade ritprogram. Hur kom du på idén att göra dess? Vad var nytt i Artist II jämfört med Artist I?

S: Artist II hade ett lite mer modernt interface med möjlighet att använda mus och menyer, kommer dock inte ihåg hur mycket av funktioner som skilde sig åt.

F: Vad var 'Shoot 'em Down' för ett spel och när kom det? Fanns det att köpa?

S: Ett enkelt rymdpang pang spel som följde med en svensk kassett tidning.

F: Vilka spel och program till Spectrum tyckte du själv om? Hade du någon favorit spel-/programutvecklare.

S: Mike Singelton och Lords of Midnight serien. Ultimate play the game gänget naturligtvis och även Vortex games jag skulle kunna räkna upp många.

F: Hade du någon kontakt med andra utvecklare under denna tid? Vilka?

S: Inte mer än att jag träffade några som jobbade för The Edge och det bolag som jag började samarbeta med efter The Edge. Jag har dock svårt för att komma ihåg namn. Träffade också några i samband med jobbet på Sam Coupe.

F: Nya mobiltelefoner har ofta väldigt bra förutsättningar för spel. Är du intresserad av att göra Fairlight till någon mobiltelefon?

S: Nej inte så länge The Edge sitter på rättigheterna.

F: Vad tycker du om Spectrumscenen idag? Hänger du med och läser vad som händer?

S: Nej jag släppte det för länge sedan (red. här föll en liten tår)

F: Vad saknar du ifrån den tiden då du höll på med Spectrum?

S: Den totala kontrollen över vad maskinen gjorde, nuförtiden kan lite vad som helst gå fel och man har ingen aning om vad som hänt. :o)

F: Vad gjorde du efter att du slutade med Spectrum? SamCoupe!?

S: Atari ST :o) (red. här blev jag glad igen)

F: Vad sysslar du med idag? Vad gör Softwave?

S: Underhåller ett lönesystem och gör ett strategispel för nätet, Rise and Fall som jag skickar ut via min site pcwargames.com.

F: Har du kvar något (källkod, hårdvara, dokumentation eller likn.) från tiden med Spectrum?

S: Inte mycket möjligen om något kan räddas från någon gammal kassett.

F: Blev du rik på Fairlight och Artist eller tog The Edge allt?

S: Jag fick en hyfsad slant, hur mycket dom fick kan man bara spekulera I.

F: Vilket är/var ditt absoluta favoritspel från Spectrums storhetstid?

S: Lords of Midnight

F: Är du en Linux- eller Windowsmänniska?

S: Båda

F: Vilket är roligast, programmera spel på Spectrum eller affärsprogram på PC? Vilket är krångligast?

S: Spel roligast men krångligast

F: och slutligen... När kommer Fairlight 3? J

S: Troligen aldrig (!)

Vi tackar vänligast för intervjun!